- Czytanki Małej Franki
- Przygoda z Williamem Szekspirem
- Zaczarowany teatr malucha
- Klub małego odkrywcy
- Nie taka chemia i fizyka straszne
- Obserwuję, eksperymentuję...
- Cicho wszędzie, głucho wszędzie...
- Matematyka na wesoło
- Z piosenką dookoła świata
- Origami – rozwija i bawi
- Stosujemy arytmetykę mentalną
- KULTURY ŚWIATA
- Usprawnianie przez działanie
- Ziemia nasza misja
- Zmierz uczucia
- Bystre dzieciaki poznają egzotyczne smaki
- Program InstaLing
- Przygoda z książką
- Chwała Bohaterom
- Pierwsze kroki w nauce tabliczki mnożenia
- Choć jestem jeszcze młody poznaję różne, mniej znane zawody
- Tanecznym krokiem przez świat
Z piosenką dookoła świata
„Z PIOSENKĄ DOOKOŁA ŚWIATA”
Innowacja programowo-organizacyjno-metodyczna realizowana w Szkole Podstawowej w Opinogórze Górnej.
Autor: Elżbieta Grzejda
1. Uzasadnienie celowości wprowadzenia innowacji.
„Muzyka to jedyny język przekazu, który jednoczy wszystkie kraje i wszystkie kultury, dzięki niej można skleić stłuczone na tysiące kawałków lustro, w którym wszyscy możemy zobaczyć się i zrozumieć nawzajem.”
Od wielu lat prowadzę w szkole zajęcia chóru szkolnego. Odbywają się one w oparciu o mój autorski program. W myśl założeń programowych chór szkolny ma spełniać trzy funkcje:
poznawczo – kształcącą,
wychowawczą,
użytkową.
Według programu uczniowie poznają pieśni i piosenki, kształtują umiejętności wokalne, uczą się współpracy w grupie i prezentacji poznanych utworów. Dotychczas utwory jakie poznawali uczniowie związane były głównie z terminarzem świąt i uroczystości szkolnych , regionalnych i narodowych oraz corocznym Szkolnym Świętem Piosenki. Dzieci chętnie śpiewają a muzyka ma ogromny wpływ na ich ogólny rozwój.
Dotychczas repertuar przygotowywany na koncert w dniu Szkolnego Święta Piosenki, składał się wyłącznie z utworów polskich artystów. Chór szkolny jest organizatorem Międzyszkolnego Konkursu Piosenki „Bitwa na głosy o Złotą Nutę”, w którym biorą udział uczniowie z kilku szkół, także moi chórzyści. W regulaminie konkursu zapisane jest, że utwór musi być polski. Często spotykałam się z pytaniem od moich chórzystów a także od uczestników z innych szkół dlaczego tylko polskie utwory.
Innowacja ta ma wyjść naprzeciw oczekiwaniom chórzystów, pomóc im w poznawaniu różnorodnej muzyki świata a następnie prezentacji wyników pracy podczas koncertu na Szkolnym Święcie Piosenki.
2. Adresaci programu.
Adresatami innowacji są uczestnicy zajęć szkolnego chóru, ich rodzice, społeczność szkolna i środowiskowa.
3. Rozmiar przestrzenny.
Innowacja realizowana będzie w Szkole Podstawowej w Opinogórze Górnej. Ponieważ w szkole nie ma odpowiednio dużej sali z dobrymi warunkami akustycznymi prezentacja koncertowa i próby generalne odbywać się będą w Sali Oranżerii Muzeum Romantyzmu w Opinogórze Górnej.
5. Rozmiar czasowy.
Program realizowany będzie w okresie od 24 lutego 2020 roku do 25 czerwca 2020 roku.
4. Cele ogólne:
- Podniesienie jakości pracy szkoły;
- Rozwijanie zdolności muzycznych uczniów;
- Poznanie muzyki wybranych krajów świata;
- Pogłębienie więzi rodzinnych i społecznościowych;
- Kształtowanie gustów muzycznych ;
- Rozwijanie umiejętności autoprezentacji;
- Wzmacnianie poczucia własnej wartości.
5. Sposób realizacji- metody i formy realizacji.
Chór szkolny pracuje, w zależności od potrzeb, wg następującego podziału prób:
- praca z poszczególnymi głosami
- praca z całym zespołem
- praca z akompaniatorem
W zależności od realizowanych zadań pracę nad repertuarem dzielę na:
-próby przeznaczone na opracowanie nowego repertuaru
-próby przeznaczone na powtórzenie, sprawdzenie i doskonalenie repertuaru
-próby poświęcone na pracę nad artystycznym wyrazem utworu muzycznego
-próby z akompaniatorem
Poszczególne rodzaje prób łączę czasem ze sobą . Realizując program stosować będę następujące metody pracy:
- Metody asymilacji wiedzy
-opis, wyjaśnienie, pogadanki m.in. nt. budowy aparatu głosowego, higieny głosu, wykonawców muzyki.
-nauka piosenek metodą ze słuchu
- Metody praktyczne
-ćwiczenia emisyjne, oddechowe, dykcji
-stopniowanie trudności wykonywanych ćwiczeń
-doskonalenie poznanego repertuaru
-nauka piosenek metodą przy pomocy nut
- Metody ekspozycyjne
-przeżywanie wartości, jakie niesie ze sobą muzyka
-tworzenie sytuacji dających możliwość wewnętrznych przeżyć
-eksponowanie wartości moralnych i estetycznych
- Metoda projektu.
6. Zakres treści i harmonogram działań.
Lp
Zadania do realizacji
Sposób realizacji
odpowiedzialni
terminy
1.
Przedstawienie chórzystom muzyki wokalnej kilku wybranych krajów
Prezentacja wykonań wybranych utworów
Dyrygent chóru
Luty 2020
2.
Zapoznanie z propozycjami uczniów
Wysłuchanie nagrań CD i aplikacji YouTube przygotowanych przez chórzystów
Członkowie chóru
Pierwszy tydzień marca 2020
3.
Wybór utworów do zaprezentowania podczas Święta Piosenki
Ocena trudności poszczególnych utworów i możliwości chóru. Wybór utworów metodą głosowania większościowego.
Dyrygent chóru
Członkowie chóru
Marzec 2020
4.
Przygotowanie utworów do zaprezentowania na Szkolnym Święcie Piosenki.
Nauka melodii utworów metodą ze słuchu, z nut, mieszaną,
wybór sposobu wykonania (solo, duet, cały chór), przesłuchania głosowe.
Dyrygent chóru
Członkowie chóru
Marzec, Kwiecień,
Maj, czerwiec 2020
5.
Zebranie informacji o wykonywanych utworach i muzyce kraju z którego pochodzą.
Praca metodą projektu: przydział chórzystom poszczególnych zadań i monitorowanie etapów pracy.
Dyrygent chóru
Członkowie chóru
Rodzice
Kwiecień,
Maj, czerwiec 2020
6.
Przygotowanie strojów, scenografii i sali do prezentacji.
Kontynuowanie metody projektu.
Dyrygent chóru
Członkowie chóru
Rodzice
czerwiec 2020
7.
Przygotowanie choreografii opartej na tańcach pochodzących z krajów wykonywanych utworów
Kontynuowanie metody projektu.
Praca z instruktorem i pedagogiem tańca
Dyrygent chóru
Członkowie chóru
Instruktor tańca- praktykant pedagogiki tańca
Maj, czerwiec 2020
8.
Prezentacja efektów pracy-
Szkolne Święto Piosenki 2020
Występ chóru przed społecznością szkolną i lokalną podczas Szkolnego Święta Piosenki 2020
Dyrygent chóru
Członkowie chóru
czerwiec 2020
7. Oczekiwane efekty.
Realizacji innowacji przyniesie następujące efekty:
- Rozwinięcie umiejętności wokalnych u dzieci;
- Poszerzenie wiedzy o muzyce wokalnej świata;
- Poszerzenie repertuaru chóralnego;
- Wzmocnienie więzi rodzinnych, chóralnych i szkolnych;
- Wzrost umiejętności autoprezentacji;
- Wzrost tolerancji muzycznej;
- Zwiększenie u uczniów poczucia własnej wartości;
- Wyrobienie i uwrażliwienie gustów muzycznych.
8. Środki, materiały, sprzęt.
Podczas pracy korzystać będę m.in. z : płyt CD, zapisów nutowych utworów, projektora, komputera, literatury muzycznej, keyboardu, instrumentów perkusyjnych.
9. Sprzymierzeńcy.
Głównym sprzymierzeńcem programu jest dyrektor szkoły, który umożliwi jego realizację, nauczyciele szkoły, dyrekcja Muzeum Romantyzmu w Opinogórze, która zgodziła się udostępnić salę Oranżerii do prób i koncertu galowego.
Sprzymierzeńcami w realizacji innowacji będą też rodziny moich chórzystów (rodzice, dziadkowie), którzy pomogą m.in. w wykonaniu strojów, dekoracji, zebraniu informacji na temat piosenek z projektu.
Kolejni sprzymierzeńcy to Formacja Artystyczna FreakShow, która udostępni nam część kostiumów na koncert galowy.
Duży udział w pracach będzie miał akompaniator, który jest ważnym sprzymierzeńcem w realizacji oraz pedagog tańca, praktykantka w naszej szkole, która przygotuje z dziećmi proste choreografie do utworów.
10. Sposoby oceny.
Kryterium sukcesu i zakresu wykonania zadań będzie występ uczniów podczas SZKOLNEGO ŚWIĘTA PIOSENKI i jego przyjęcie przez odbiorców.
Ocenie podlegać będzie artystyczna wartość wykonania piosenek, sposób prezentacji informacji o utworach i muzyce świata, scenografia.
Ważnym elementem w ocenie realizacji zadań będzie też zaangażowanie rodziców uczniów w projekt.
11. Ewaluacja.
Najważniejszą formą ewaluacji będzie frekwencja uczniów na zajęciach oraz ilość nowych chętnych do śpiewania w chórze.
Na koniec członkowie chóru otrzymają też ankietę, w której odpowiedzą na pytania:
Co było dobre w realizacji ? Co można poprawić?
Najważniejsze dla mnie jest jednak to, by rozśpiewać społeczność szkolną i by moje dzieci zaniosły miłość do muzyki do swoich domów, środowisk, bo
„ Muzyka to najlepszy język do poruszania serc ludzi na całym świecie”.
(Jimmy Page)