• Pierwsze kroki w nauce tabliczki mnożenia

        • „Pierwsze kroki w nauce tabliczki mnożenia”

           

          Miejsce wdrażania działalności innowacyjnej:

          Szkoła Podstawowa im. Zygmunta Krasińskiego w Opinogórze Górnej,

          06-406 Opinogóra Górna, ul. Z. Krasińskiego 25

          Czas trwania innowacji:

          I etap edukacyjny (I-III klasy)

          Informacja o autorach: Aneta Chilarzewska, Katarzyna Wiśniewska, Wioleta Grabowska

           

          Aneta Chilarzewska

          Wykształcenie: wyższe magisterskie z przygotowaniem pedagogicznym

          Stanowisko: Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej

          Stopień awansu zawodowego: nauczyciel mianowany

          Katarzyna Wiśniewska

          Wykształcenie: wyższe magisterskie z przygotowaniem pedagogicznym

          Stanowisko: Nauczyciel współorganizujący proces kształcenia

          Stopień awansu zawodowego: nauczyciel mianowany

          Wioleta Grabowska

          Wykształcenie: wyższe magisterskie z przygotowaniem pedagogicznym

          Stanowisko: Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej

          Stopień awansu zawodowego: nauczyciel kontraktowy

          Rodzaj innowacji: metodyczna

          Opis innowacji:

          Adresatami innowacji będą uczniowie klasy 1a i 1b. Innowacja będzie prowadzona na I etapie edukacyjnym, od pierwszej do trzeciej klasy szkoły podstawowej. Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zajęć obowiązkowych z edukacji matematycznej jako element zajęć lekcyjnych raz w tygodniu na początku lub końcu lekcji.

          Niniejsza innowacja ma na celu doskonalenie mnożenia przez liczby jednocyfrowe od 2 do 9. Innowacja powstała z myślą o zmotywowaniu uczniów do nauki tabliczki mnożenia, której znajomość jest konieczna do nauki na kolejnych etapach edukacji i przydatna w życiu codziennym. Ma ukazać, że opanowanie tabliczki mnożenia może być przyjemne i przybierać formę zabawy.

          Celem głównym innowacji jest opanowanie tabliczki mnożeni.

          Cele szczegółowe:

          • rozbudzanie wśród uczniów zainteresowania matematyką,
          • rozwijanie umiejętności matematycznych,
          • usprawnianie pamięci i logicznego myślenia,
          • doskonalenie kojarzenia, spostrzegawczości i orientacji przestrzennej,
          • stymulowanie kreatywności,
          • integracja zespołu klasowego,
          • rozwijanie umiejętności współpracy,
          • kształtowanie umiejętności radzenia sobie z porażką,
          • zwiększanie motywacji.

          Metody i formy pracy:

          Metody aktywizujące:

          • metody twórczego rozwiązywania problemów,
          • metody oparte na działaniu praktycznym,
          • gry i zabawy dydaktyczne.

          Formy pracy: indywidualna, praca w grupach, parach.

          Środki dydaktyczne: gry i zabawy przygotowane przez nauczyciela i uczniów

          Plan działań:

          klasa I – doskonalenie mnożenia przez liczby jednocyfrowe, 2 i 3;

          klasa II – doskonalenia mnożenia przez kolejne liczby jednocyfrowe, 4-9;

          klasa III – utrwalanie mnożenia przez liczby jednocyfrowe, 2-9

          Raz w tygodniu nauczyciel będzie przeprowadzał zajęcia zachęcające uczniów do nauki tabliczki mnożenia. Na każdych zajęciach będzie inna zabawa/gra edukacyjna.

          Proponowana baza gier:

          1. Matematyczne memory – gra polega na zapamiętywaniu pozycji kart ułożonych na stoliku i odnalezieniu wszystkich par takich samych kart (działanie mnożenia i wynik),
          2. Matematyczne domino – gra rozpoczyna się od wyłożenia tabliczki na stolik przez nauczyciela, do niego uczniowie będą dokładać swoje (tabliczki dokładane są w taki sposób, aby stykające się pola miały działanie mnożenia i jego odpowiedni wynik),
          3. Matematyczny „Piotruś Pan” – gra polega na łączeniu kart w pary (działanie mnożenia-wynik). Gracz, który pozostaje z kartą bez pary, czyli tak zwanym „Piotrusiem Panem” przegrywa.  
          4. Matematyczne puzzle – polega na składaniu dużego obrazka z niewielkich elementów o charakterystycznych kształtach z zapisanymi działaniami mnożenia i wynikiem,
          5. Matematyczny tarot – gra polega na „przepowiadaniu” wyniku działania mnożenia z rozłożonych kart i sprawdzenie poprzez odsłonięcie karty,
          6. Matematyczne pary – łączenie w pary rozłożonych na stoliku kart, działanie mnożenia i odpowiedni wynik.

          W klasie II możliwość rozszerzenia bazy o kolejne zabawy/ gry edukacyjne, które ułatwią uczniom naukę tabliczki mnożenia.

          W klasie III uczniowie będą proponować własne pomysły zabaw/gier edukacyjnych, ułatwiających naukę tabliczki mnożenia.

          Przewidywane efekty/korzyści wdrożenia innowacji:

          • podniesienie poziomu znajomości tabliczki mnożenia,
          • uatrakcyjnienie zajęć lekcyjnych,
          • zainteresowania uczniów matematyką,
          • budowanie pozytywnego wizerunku szkoły wśród rodziców, jako placówki dbającej o rozwój swoich wychowanków,
          • ułatwienie pracy na zajęciach z edukacji matematycznej,
          • zwiększenie motywacji, współpracy wśród uczniów i umiejętności radzenia sobie z porażką,
          • zwiększenie umiejętności zapamiętywania, logicznego myślenia, kojarzenia, spostrzegawczości oraz orientacji przestrzennej u uczniów,
          • pobudzenie kreatywności wśród uczniów.

          Ewaluacja:

          • obserwacja pracy uczniów na zajęciach, umiejętności współpracy w zespole i radzenie sobie z porażką podczas gier,
          • analiza wyników osiąganych w nauce przedmiotu – edukacja matematyczna,
          • test znajomości tabliczki mnożenia.

          Uwagi:

          W trakcie realizacji innowacji pedagogicznej dopuszcza się modyfikację zaplanowanych działań.

           

           

           

           

           

          Pierwsze kroki w nauce tabliczki mnożenia.

          Na zajęciach z innowacji „ Pierwsze kroki w nauce tabliczki mnożenia” dzieci z klasy 2 A i 2 B uczestniczyły w zabawie „ Matematyczny teleturniej” przygotowanej przez nauczycieli. Zabawa polegała na wskazaniu przez uczniów właściwej odpowiedzi. Pytaniem było działanie mnożenia, a odpowiedzią wynik. Uczniowie dzięki tej zabawie doskonalili znajomość tabliczki mnożenia przez 5.

           

           

          W ramach innowacji matematycznej uczniowie klas 2a i 2b rozwiązywany zadania z tabliczki mnożenia na platformie edukacyjnej Eduelo. Jest to platforma, która oferuje tysiące pytań zgodnych z podstawą programowa dla danego etapu edukacji.