Rozwijanie kompetencji cyfrowych
ZAKODOWANA WIEŻA
Dzieciaki z oddziału 3-latki „E” próbowały swoich sił w zakodowanej wieży. Zadanie polegało na wypełnieniu konturu wieży za pomocą kolorowych kartoników.
Układanki logiczne - 0A
Zakodowane serce dla Mamy i Taty.
Zabawa z elementami kodowania w grupie 5- latków polegała na ułożeniu kwiatka na właściwym okienku tablicy. Dziecko wybierało kartkę z symbolem i kolorowym kwiatkiem. Analizując informacje układało kwiatek w konkretnym miejscu. Dzieci wykazywały się dużą koncentracją i spostrzegawczością. Uczyły się rozumienia postrzegania rzędów poziomych i pionowych. W razie trudności, pomagały sobie nawzajem. Nagrodą wspólnego wysiłku, było ukazanie się dużego SERCA dla Mamy i Taty. Chętnie wykonały dodatkowe ćwiczenie w karcie pracy.
Logiczne tablice
Tym razem w rozwijaniu kompetencji cyfrowych pomogły 4latkom logiczne tablice. Wykorzystaliśmy kartoniki domków z kolorowymi oknami. Dzieci były bardzo zainteresowane i dobrze poradziły sobie z tym zadaniem.
Zakodowany tort 6-latki, 0A
Kodowanie rzędami - 6-latki, 0A
Zabawa polegała na przeliczaniu kratek i ich kolorowaniu wg kodu. Tym sposobem dzieci stworzyły obrazek kota.
Kod strzałkowy - 6-latki 0A
Podążając za kierunkiem wyznaczonym przez kod strzałkowy, przedszkolaki stworzyły rysunek lisa.
Kodowanie na dywanie w 5-latkach.
Umiejętność rozumienia symboli i przetwarzania informacji dzieci ćwiczyły poprzez udział w zabawie „Doprowadź krasnoludka do domku”. Krasnoludki wędrowały przez las, w którym napotykały różne przeszkody. Na podstawie strzałek dzieci kierowały krasnoludka we właściwym kierunku, a liczba oczek na kostce informowała o liczbie kroków. Dzieci kontrolowały działania swoich kolegów. Pomagały sobie nawzajem. I tak oto- krasnoludki dotarły do domu, zanim zrobiło się „ciemno”. Po zabawie dzieci wykonały ćwiczenia w karcie pracy o podobnej tematyce.
Kosmiczny obrazek wg. kodu
6 latki - 0A
Zakodowana gimnastyka – 6 latki 0A
Zadanie polegało na wykonaniu przez dzieci ćwiczeń gimnastycznych według podanego kodu. Do każdego koloru kartki przypisane było konkretne ćwiczenie. Dzieci przemieszczając się po ułożonych na dywanie kolorowych kartkach musiały patrzeć na kod i na każdym kolorze wykonywać inne ćwiczenie.
Zakodowany bałwanek – 6 latki 0A
6-latki z grupy 0A na macie do kodowania układały kolorowe kartoniki według podanego kodu nie wiedząc jaki obrazek z tego wyjdzie. Pod koniec pracy rozpoznały, że z kartoników ułożyły głowę bałwanka.
Kodowanie z robotem
Tym razem kodowanie na dywanie, ale w wersji elektronicznej. Zadaniem maluszków była próba pokierowania robotem tak, aby dotarł w wybrane wcześniej miejsce, poprzez wciśnięcie odpowiedniej sekwencji guzików (w prawo, lewo, w przód lub w tył) oraz zatwierdzenie ich przez OK. Z początku sekwencje wydawały się skomplikowane, jednak w rzeczywistości, gdy dzieciaki patrzyły na planszę i znajdującego się na niej robota, widziały drogę, którą trzeba pokonać i odwzorowywały ją poprzez odpowiednie wybieranie przycisków.
Zabawa z robotem okazała się doskonała, a jednocześnie rozwijająca. Dobrze jest rozbudzać w dzieciach ciekawość świata i uczyć ich logicznego myślenia, a programowanie bez wątpienia daje taką szansę.
Kodowanie na dywanie
A raczej na papierze... 3-latki (gr. „f”) rozwijały swoje umiejętności w zakresie programowania.
Kodowanie-malowanie
KODOWANIE NA DYWANIE
Nasze 3-latki z oddziału „E” próbują swoich sił w odwzorowywaniu i kontynuowaniu rytmów, ze wzorów ułożonych przez nauczyciela. Bardzo dobrze poradzili sobie z tym zadaniem, próbowali nawet swoich sił w pracy w grupach.
Gry interaktywne – 5-latki
Dzieci pięcioletnie często korzystają z Multibooka Edukacji Przedszkolnej. Prowadzone zajęcia edukacyjne uzupełniamy ciekawymi ćwiczeniami interaktywnymi. Dzieci próbują odczytywać proste wyrazy i łączą je z właściwymi obrazkami. Opowiadają ilustracje, poszerzają wiadomości nt. różnych środowisk przyrodniczych. Aktualnie zainteresowane są zabawami dotyczącymi zimy. Memory obrazkowe uczy cierpliwości, uwagi i spostrzegawczości. Przestrzegając kolejności uczestnictwa, dzieci uczą się również samodyscypliny i kulturalnych zachowań. Maluchy wkraczają w świat nauki poprzez zabawę. Cieszą się, że potrafią dobrze wykonywać zadania.
Gry interaktywne - 4-latki
Dzieci czteroletnie bardzo chętnie korzystają z gier interaktywnych.
Wybierają sobie interesujące je zadania, dzięki którym rozwijają pamięć i koncentrację. Układają puzzle, kolorują, dobierają obrazki w pary, słuchają odgłosów zwierząt, uczą się liczyć i układać historyjki obrazkowe w odpowiedniej kolejności.
Dzięki grom interaktywnym nauka staje się zabawą, a dziecko uczy się najlepiej wtedy, kiedy sprawia mu to przyjemność.
Przedszkolaki z grupy 0A rozwijały swoje kompetencje cyfrowe podczas zabawy na interaktywnym dywanie. Podczas gier edukacyjnych ćwiczyły również swoją pamięć, koordynację wzrokowo-ruchową, a przy tym świetnie się bawiły.
KODOWANIE NA DYWANIE
Grupa 3 latki również zaczęła przygodę z kodowaniem, zabawy te wprowadzają dzieci w świat, który uczy logicznego myślenia, obserwacji i dedukcji, a także doskonale przygotowuje dzieci do stawiania pierwszych kroków w programowaniu. Podczas wspólnych zabaw z kodowaniem małe zuchy uczą się przez zabawę: współpracy, planowania, analizowania.
Zabawa w kodowanie
Kodowanie na dywanie – 4-latki
Dzieci 4-letnie chętnie przystąpiły do zabaw związanych z kodowaniem. Kodowanie i programowanie na konkretach z wykorzystaniem maty, patyczków i fiszek rozwija w dzieciach podstawy myślenia komputacyjnego, czyli procesów przetwarzania informacji pozwalających skutecznie rozwiązać problem, wdrożyć jego rozwiązanie wykorzystując urządzenie takie jak komputer czy tablet.
Na pierwszym spotkaniu dzieci zapoznały się z bohaterami leśnych opowiadań – biedronką Olą, żukiem Adasiem i ślimakiem Maćkiem. Dzięki wprowadzeniu postaci fikcyjnych, dzieci będą przejawiały zaciekawienie ich przygodami i zainteresowane rozwiązywaniem problemów matematycznych, których doświadczają mieszkańcy lasu.
Podczas wykonywania zadań dzieci muszą współpracować ze sobą, rozwiązywać zadania w grupie i indywidualnie, planować pracę, argumentować, wnioskować i myśleć logicznie.