•   „W krainie latających czarownic”

15 maja 2019 r. wraz z p. Mariolą Chojnowską, p. Aliną Tomkalską i p. Robertem Miklaszewskim wyjechaliśmy na trzydniową wycieczkę w  Góry Świętokrzyskie. Góry pełne  legend i podań ludowych o sabatach, czarach odprawianych na szczytach Łysicy i Łysej Góry, walkach diabłów z mocą opactwa benedyktynów? Miejsca pełne jaskiń, formacji skalnych i rumowisk zachwyciły uczniów klas  V a, VI, VII a .

Pierwszego dnia spacerując  podziemną trasą turystyczną, zwiedzaliśmy prahistoryczną kopalnię krzemienia pasiastego, która była eksploatowana od ok. 3900-1600 p.n.e. Odwiedziliśmy   Muzeum Archeologiczne i Rezerwat ,,Krzemionki”.

Wieczór spędziliśmy bardzo miło przy grillu i wspólnych zabawach.

Drugiego dnia naszą wędrówkę rozpoczęliśmy w Nowej Słupi i razem z p. przewodnik weszliśmy na teren Świętokrzyskiego Parku Narodowego. Drogą pątników zmierzających do relikwii Drzewa Krzyża Świętego dotarliśmy na szczyt Góry Świętego Krzyża. W klasztorze zwiedziliśmy Muzeum Misjonarzy Oblatów Maryi Niepokalanej, w kaplicy Oleśnickich widzieliśmy relikwiarz z cząstkami Drzewa Krzyża Świętego i  kryptę grobową.

Następnie odbyliśmy  spacer po gołoborzach, podziwiając wspaniałe widoki Łysogór i udaliśmy się do Świętej Katarzyny, gdzie zwiedziliśmy zespół klasztorny Bernadynek, źródełko św. Franciszka i kapliczkę Żeromskiego.

Kolejnym punktem wycieczki było zwiedzanie Kielc – Rezerwatu Geologicznego „Kadzenia”. Podziwialiśmy „Skałkę Geologów” znajdujących się w nieczynnym kamieniołomie  wapienia dewońskich, ze szczątkami fauny i flory kopalnianej i Stare Miasto.

Ostatnim punktem tego dnia miały być Chęciny - zwiedzanie jaskini Raj. Kiedy udaliśmy się do autokaru okazało się, że nie może on ruszyć. Ale dzięki organizacji naszych opiekunów, został podstawiony nowy autokar i z opóźnieniem dojechaliśmy na miejsce. Mimo zmęczenia i późnej godziny było warto tam jechać. Jest to najpiękniejsza jaskinia krasowa naszego kraju, która zachwyciła nas swoją urodą, bogactwem i różnorodnością form naciekowych - stalaktyty, stalagmity, kolumny pobudzały naszą wyobraźnię.

W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się w Oblęgorku, gdzie zwiedziliśmy muzeum polskiego noblisty, autora naszych lektur - Henryka Sienkiewicza.  Mogliśmy tam zobaczyć rzeczy, z których korzystał pisarz.

Następnie udaliśmy się do wsi Bartków, gdzie znajduje się dąb Bartek, jeden z najwspanialszych przykładów potęgi natury.

Pełni wrażeń, usatysfakcjonowani, ale smutni, ponieważ wycieczka trwała zdecydowanie za krótko, wyruszyliśmy w drogę powrotną do Opinogóry. Oczywiście po drodze nie mogło  zabraknąć postoju na obiad i „rozprostowanie kości”.

To była super wycieczka, za co dziękujemy naszym opiekunów, pilotowi wycieczki i panu kierowcy. A wspólnie spędzony czas to przedsmak wakacji, które już niebawem.